За интервюто за работа… не истини от последна инстанция –

вярваме, че тук няма такива, а опит и впечатления

 

Всички знаем какво е всяка сутрин да отваряш сайтовете с обяви за работа с надеждата да откриеш това, което търсиш. Намирането на работа обаче може да се окаже продължително и много изтощително. Възможно е да минем през редица интервюта и да не получим желаната работа. И тогава започваме да се измъчваме с въпроси като: Къде греша? Защо не ме избират?

Причините може да са много – от неправилно избраната позиция, на която кандидатстваме, до факта, че просто не сме симпатични на интервюиращия. В съвременната икономическа обстановка често с месеци не можеш да си намериш работа. Най-вече ако нямаш професионален опит или напротив –  ако си в предпенсионна възраст.

Целият процес започва с правилно подбраната обява за работа и добре структурирано и грамотно написано CV. Първата грешка, която често допускаме, е кандидатстването по всяка обява за работа, която видим. Успешният кандидат ще подбере само тези от тях, които най-точно отговарят на неговите желания и възможности. Когато кандидатстваме на по-малко места, имаме възможност да подготвим отделна автобиография и мотивационно писмо за всяка от тях. С изпращането на документите обаче свършва лесната част.

 Най-голямо значение за работодателя има самото интервю, където ще ни прецени като професионалист и като личност. Затова трябва да започнем да се подготвяме за него още преди обаждането. ПОДГОТОВКАТА е от съществено значение, защото самото интервю ще трае средно около 20 минути и за това ограничено време трябва да покажем, че сме най-подходящият за позицията. Преди интервюто трябва да сме наясно със следните неща:

           – Работодател – В случай, че не сме проверили организацията преди пускането на документите, следва да го направим преди самото интервю. Трябва да знаем поне местонахождението на компанията и предмета на дейност, за да можем да отговорим на въпроса, който със сигурност ще ни зададат: „Защо искате да работите именно в нашата компания?“.
           – Облекло – За облеклото може да се прочете много в интернет пространството. Най-добрият вариант е деловият костюм в стандартен цвят. При липса на костюм допустимо е да сложим обикновен пуловер без фигури и панталон в тъмен цвят. Жените могат да сложат и пола с допустима дължина.
           – Документи – Хубаво е да носим дипломи, сертификати, трудова книжка, грамоти и препоръки в случай, че ни ги поискат.

За ИНТЕРВЮТО трябва да подраним и в никакъв случай да не закъсняваме. Ако поради някаква причина решим да не отидем е коректно да се обадим и да предупредим. Преди да започне събеседването всички знаем, че е редно да си изключим телефона. На самото интервю трябва да внимаваме с езика на тялото и сигналите, които изпращаме. Жестовете представляват 55% от информацията, която възприема събеседникът, а съдържанието на речта – едва 7%. Струва си да поработим върху езика на тялото си, не мислите ли? Жестовете, към които да се стремим, са:

     – Ръкостискането – Нито много силно, нито много слабо. Слабото се възприема негативно от работодателите и показва липса на доверие, нерешителност или разсеяност, а твърде силното може да нарани събеседника.
     – Контакт с очите – Когато човек постоянно гледа встрани, докато говори, създава усещането, че крие нещо, разкрива и голяма доза несигурност и стеснителност. А това не са качества, които работодателят търси.
     – Усмивката – Тя може би има решаващо значение. Така излъчваме ведрина и спокойствие, докато говорим, а също така енергичност и готовност за действие. Никой не иска да работи с намръщен и негативен човек.
     – Стойката на тялото – Трябва да се стремим да стоим спокойно изправени, да не се въртим на стола и да не докосваме постоянно лицето си.  Избягваме кръстосването на ръцете, което създава впечатлението, че сме с прекомерно самочувствие или пък за това, че даден разговор ни е скучен.

Всеки, който достатъчно дълго е бил на пазара на труда, знае стандартните въпроси, които се задават на интервю. Темите, които задължително се обсъждат по време на интервюто, са опит, образование, допълнителни квалификации, мотивация и професионални интереси. Трябва да сме готови да отговаряме на следните въпроси:

      – Разкажете ни за Вашия професионален опит. – Чрез този въпрос имаме свободата да изложим своя професионален опит и начинът, по който го правим, често разкрива за нас повече отколкото самият опит като такъв. Докато говорим в никакъв случай не се взираме в CV-то си. Очаква се, че знаем какво пише там и ако сме забили поглед в него, това издава, че сме нервни.
      – Защо напуснахте предходната си работа? – Този въпрос разкрива както мотивацията, така и нагласите на човек и негови личностни особености. Причината да напуснем предходната си работа може да стане причина да напуснем и тази. Трябва да се въздържаме от негативни коментари за бивши работодатели.
      – Активно ли си търсите работа?/ От колко време си търсите работа? – Тези въпроси най-често целят да видят дали имаме ясни професионални цели или кандидатстваме навсякъде и за всичко. Отговорът издава много за нашата мотивация, така че трябва внимателно да обмислим думите си.
      – С какво бихте допринесли за нашата организация? – Това  е моментът, който трябва да използваме, за да спечелим интервюиращия на наша страна. Можем да направим паралел между професионалните си познания и опит и изискванията на позицията. Изтъкваме само факти и конкретни постижения.
      – Определете силните и слабите си страни. – Ориентираме се какво да кажем според  изискванията на вакантната длъжност, характера на извършваната работа и според потребностите на работодателя. Като слаби страни посочваме „безобидните“ си недостатъци като редки закъснения сутрин. Никога не казваме, че нямаме слаби страни. Това няма как да бъде истина, нали?
      Каква заплата очаквате? – Работодателите се опасяват, че кандидатът може да се съгласи на една заплата, а след два месеца да напусне, защото си е намерил по-високо платена работа. Трябва да бъдем откровени и да не казваме сума, която в никакъв случай не ни устройва. Можем да се ориентираме за заплатата, която заслужаваме, от 3 фактора:

*за колко оценяваме себе си
*за колко средно оценява пазарът една подобна позиция
*колко е готова да плаща една компания за тази позиция.

В края на интервюто може да ни попитат дали имаме въпроси, които да зададем. Подготвеният предварително списък с въпроси за компанията, за позицията и за колегите ще ни бъде изключително полезен. Хубаво е да накараме интервюиращия да говори колкото се може повече. Но и не трябва да задаваме прекалено много въпроси за заплатата, бонусите и отпуските, защото така ще създадем впечатление, че се интересуваме само от това, което ще получим.

На интервюто трябва да покажем най-вече мотивация за работа, желание да се развиваме и намерение да се задържим на работното място. Работодателят търси човек, който да му свърши работа, като не е задължително това да е кандидатът с високите оценки в дипломата. В повечето случаи опитът се оказва много по-важен от образованието.

Все повече компании проучват кандидатите и в социалните мрежи, където могат да открият много информация за тях. Трябва да внимаваме каква информация споделяме публично, защото впоследствие може да ни изиграе лош номер. Затова FACEBOOK не е най-подходящото място да злословим за бившия си работодател или колегите си.

Въпреки че според нас интервюто е минало успешно, може да не получим обаждане с предложение от работодателя. Нетрябва да забравяме, че интервюто е субективно и зависи от изключително много фактори. Дори и да сме харесани на момента, следващият кандидат може да е по-добър от нас, може да сме твърде амбициозни за позицията или просто да нямаме нужната мотивация. Не трябва да се обезсърчаваме от това, а да продължаваме упорито да търсим. И никога да не спираме да се развиваме и обогатяваме с нови знания, да трупаме опит, който днес ни се струва безполезен, но утре може да ни осигури желаната работа. 

Успех на следващото интервю! 

 ПРАВА ЗА ТЕБ.БГ

Ники Шуманова е един прекрасен човек, който успява да достигне по най-фин начин до съкровеността на модела си и да предаде красиво и професионално тази емоция в кадрите си. Магия е снимачният ден с Ники! Пожелавам си я още много пъти занапред!

Десислава Дончева – оперативен мениджър, Хюлет Пакард ГДБС

Ники… когато я видях за първи път ме грабна с нежността си, голямата неугасваща усмивка и онази лека и приятна атмосфера, която винаги създава с присъствието си. За мен не е достатъчна думата „професионалист“, защото тя влага душата си в работата и винаги успява да пресъздаде човека точно какъвто е. Всеки се притеснява докато се снима, но тя има онази специфична способност да предразполага модела да се отпусне и дори да го разсмее от сърце. Незная как го прави, но факт е, че винаги успява!!! За мен е истинско приключение да работя с нея и като гримьор и като модел.

Зори Христова – гримьор

Животът е дар и ще бъде пропилян, ако не е изживян, както трябва. Смисленият живот е живот с цели, които вдъхновяват и удовлетворяват. Ники, прекрасна…  Дръж здраво камерата! Тя си е намерила майстора!

Акад. Иван Тодоров

Вече повече от десет години Ники Шуманова е неотменна част от Международен фолклорен фестивал Приморско. Нейният обектив успя да улови и увековечи душата на стотици участници от цял свят. Неуморна и сърцата, Ники вдъхновява всички около себе си и издига изкуството на едно ново професионално ниво. Тя е пример за това, че когато талантът е подкрепен с усърдие, резултатите надминават всички очаквания.

Скъпа Ники, продължавай да осветяваш живота ни чрез обектива си!

Д-р Ирина Янакиева – председател на фондация „Европа“

Ники е човек, който работи с много ентусиазъм и усмивка. Всеки, който е заставал пред обектива й, със сигурност е усетил творческия заряд, с който работи. От самото раждане на идеята за фотосесия, до крайния резултат, няма нито един елемент, който да бъде направен без отдаденост и желание. Може би това е и причината толкова лесно да се отпуснеш пред обектива на фотоапарата й, а не всеки професионалист успява да предразполага така лесно. И най-важното – когато получиш снимките, дори не си усетил, колко широко си се усмихнал!

Ивайло Георгиев – ръководител и създател на школа за български народни хора „Еремия“

Използвах услугите на Ники Шуманова, за да заснеме моя работен екип. Получих едно професионално изпълнение в кадри. Но това не беше всичко. Емоцията и вълнението  от преживяването дълго държа служителите ми и изпълваше офиса с положителен заряд.

Ирина Христова – изпълнителен директор на Финансова къща „Евър“ АД

Би сакал да кажам неколку збора за моето искуство со мојот адвокат Йорданка Шуманова.

Уште во првиот контакт со неа можев да увидам дека соработката ќе биде позитивна.

Имавме повеќе средби на коишто се беше спремно однапред и сите документи беа средени и подготвени како што треба.

Посетите што ги имавме во нотарските канцеларии и во министерството беа истотака организирани со голема професионалност, и на двете места не чекавме и севкупно се задржавме по 30 минути.

Професионалност, одлична организациска поставеност и перфектен тајминг, сето ова се одлики на мојот адвокат Йорданка Шуманова и ја препорачувам на секој што има потреба од адвокатски или услужни услуги.

Tодор Миладиновски, Македониjа

Впечатлена съм от професионализма и лоялността на адвокат Йорданка Шуманова. Имах проблеми с бившия си работодател, който преди да напусна, изплащаше възнагражденията ми със забава и след като напуснах отказа да ми изплати дължимото. Адвокат Шуманова, успя да защити правата и интересите ми и получих не само възнагражденията си с лихвите, но и лихва за забава на вече изплатените възнаграждения. Доволна от съвместната ни работа, отново ползвах услугите й, и благодарение на правните съвети съм на път да си върна и къщата, в която живея, а роднини успяха да я обявят за публична продан. 

Нина Николова

Възхитена съм от професионализма и от вдъхнатата ми надежда за победа на справедливостта! Сърдечно благодаря на адвокат Йорданка Шуманова от „Права за теб“ за проявеното човешко отношение към мен!

О. Крумова

Адвокат Шуманова, искам да изразя голямата си благодарност за доброто човешко и професионално отношение към  мен и положителното решение на казуса с работодателя ми и постъпилите плащания към мен.

С благодарност и уважение, Димитринка Велчева

Препоръчвам екипа на „Права за теб“ и специално адв. Йорданка Шуманова по отношение на казуси в областта на Търговското право, поради изпитаните от мен изключителен професионализъм, отдаденост и бързина при тяхното разрешаване!

Чавдар Денков – управител на „Криейт офис“ ЕООД

Бързото и правилно решаване на юридически казуси от „Права за теб“ неведнъж ни е помагало да се справим с трудни ситуации.

Борислав Николчев – „Изи финанс“ ЕООД

Искрени благодарности на „Права за теб“ за винаги компетентната и своевременна правна помощ по въпроси, свързани с Оперативните програми, реализирани със средства от Европейските фондове, както и във връзка с националния Закон за обществени поръчки! Дългогодишното ни партньорство е причината, поради която успяваме адекватно да защитим интересите на нашите клиенти!

Мария Денкова – управител на „Проджект хаус“ ЕООД

Преди 3 години ползвах услугите за подбор на персонал на „Права за теб“ за заемане на една обявена работна позиция в адвокатското дружество, което управлявам. Възхитена съм от професионализма и отговорността в работата на екипа на „Права за теб“. Дадените от тях професионални съвети и преценката на качествата на кандидатите доведоха в крайна сметка до наемането не на едно лице, а на две лица на работа. Щастлива съм към днешна дата да споделя, че все още успешно  работя с този екип, който сформирахме с помощта на „Права за теб“, което само по себе си говори за нивото на услугите, които получих. С удоволствие споделям с познати опита си от съвместната работа с агенцията и препоръчвам услугите им, защото смятам, че това е пример за отговорно и професионално отношение към работата, с която се ангажират и заслужават доверие.

Адв. Елена Радева – управляващ партньор в Адвокатско съдружие „Радева и сие“

Ползваме услугите за подбор на персонал на „Права за теб“ вече 3 години. Благодарение на  изключително добрия  подбор  на  служители, както и адекватните консултации за управлението  им, успяхме да  изградим отличен екип.

Борислав Николчев – „Изи Финанс“ ЕООД 

Отворени врати – безплатни юридически консултации два дни в месеца – всяка първа и трета сряда при предварително записан час.